سریال خاتون؛ روایتگر ایران جنگزده
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۳۳۷۵
خاتون ساخته تینا پاکروان، عنوان عنوان یک سریال تاریخی است که هر دوشنبه ساعت 20 از پلتفرم نماوا پشخش میشد. این فیلم در خطه شمالی کشور فیلمبرداری شده است. این سریال تاریخی در بستر یک درام عاشقانه روایت میشود. همیشه سریالهای تاریخی مخاطبین خاص خود را دارد از جمله سریالهای محبوب تاریخی که بازخورد خوبی داشتند میتوان به مدار صفر درجه، شهرزاد و کیف انگلیسی اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روایتهای تاریخی جدا از داستان و جریانی که دارند در قالب تصویر با همراهی چالشهای دراماتیک از جذابیت دو چندان برخوردارند. تاریخ معاصر ایران؛ دوران قاجار، انقلاب مشروطیت و دوران پهلوی تا پیروزی انقلاب سوژه خوبی برای فیلمسازان بوده که بتوانند مخاطب را به خود جذب کنند.
خاتون روایت تاریخی از احوال خانوادهای از اوایل شهریور 1320 است؛ زمانی که ایران توسط نیروهای متفقین به اشغال درآمد. در این میان داستانی دراماتیزه از تاریخ معاصر ایران با محوریت شخصیت زن روایت میشود؛ خاتون. البته این سریال از جهاتی نیز بسیار مورد نقد قرارگرفته است.
کارگردانی خاتونداستان خاتون از دل واقعیت آب میخورد اما تینا پاکروان با الهام از اشخاص حقیقی همچون بیبیمریم بختیاری (خاتون) توانسته فیلمنامه آن را تدوین کند. داستان حول محور شخصیتهای تاثیرگار در آن برهه تاریخی؛ زمان اشغال ایران در سالهای جنگ جهانی دوم میگردد.
خاتون بختیاری؛ زنی جوان است که در آستانه مدرنیزاسیون ایران میل به پیشرفت دارد. اما جامعه هنوز بر پایه سنتها و مناسبات مرد سالانه مانده است. با این وجود شیرزاد ملک، همسر خاتون، تلاش میکند که رفتارش متفاوت با رفتار اطرافیان باشد و در برابر خاتون مدرن برخورد کند، اما رگههایی از باور عموم هنوز در او وجود دارد .
در سریال خاتون ما شاهد عجله برای روایت داستان نیستیم. در قسمت اول سریال ما شاهد معرفی شخصیتها و دید آنها به جامعه هستیم، و در کل در قسمتهای دیگر ما با پراکندگی مواجه نیستیم. روایست ساده و مستقیم خاتون از علتهای محبوبیت این سریال است.
شخصیتپردازیخاتون و همسرش از شخصیتهای مطلق در روایت نیستند، در واقع میتوان گفت ما با دو کارکتر چند بعدی مواجه هستیم. شیرزاد مردی نظامی با روحیات خشک و جدی است اما عشق او به خاتون از این نظامی یک شخصیت خاکستری میسازد. خاتون نیز زنی آزادیخواه و جسور است که در راه اهدافش بسیار تلاش میکند اما گاهی دچار خودخواهی یا انفعال نیز میشود.
تینا پاکروان در کارنامه خود با بزرگانی چون بهرام بیضایی و مسعود کیمیایی همکاری داشته که این همکاری در ایجاد موقعیتهای درست و دیالوگهای بهجا به او کمک کرده است.
سریال خاتون روایت زنانی شجاع و آزادی طلب است که در سریال هرکدام خرده روایتی را رقم میزنند. پروین و فهیمه اکبر نیز از جمله زنان تاثیرگذار در این سریال هستند.
با اینهمه این سریال در پی یک روایت درست و سرراست از آن برهه تاریخی کشور است که زنان با فعالیتها و انتخابهایشان در تعیین سرنوشت کشور نقش داشتند.
عوامل سریالحضور عوامل حرفهای در پشت دوربین پاکروان کیفیت این سریال را بالا برده است. فیلمبرداری، گریم و موسیقی متن، طراحی صحنه و لباس از ویژگیهای برجسته این سریال است. هومن بهمنش در فیلمبرداری خاتون با خلق قابهای زیبا و نورپردازی ماهرانه و حرکتهای دوربین، بسیار دقیق و بی نظیر بوده است.
در مقام طراحی صحنه و لباس؛ کامیاب امین عشایری و سارا سمیعی بسیار موفق عمل کردهاند. همچنین موسیقی متن خاتون توسط کیهان کلهر، نوازنده پرآوازه این کشور ساخته شده است.
بازیگران سریال خاتوناشکان خطیبی بازیگر با بازی نقش شیرزاد، نقش اصلی مرد سریال است. اما بازیگر اصلی این سریال نگار جواهریان است. پژمان بازغی، شبنم مقدمی، مهران مدیری، بابک حمیدیان، مهران غفوریان، پیام دهکردی، بهناز جعفری و ستاره پسیانی در این سریال حضور دارند. پاکروان به خوبی توانسته با این بازیگران خاتون را به روی پرده ببرد.
خاتون نقطه عطفی در کارنامه جواهریان است زیرا با بازی نقش خاتون، از بازیهای همیشگی خود فاصله گرفت، و از چهره یک زن صرفا رمانتیک دور شد. بررسی سریال خاتون.
اشکان خطیبی در نقش سرگرد ملک توانست جدیت و خشونت لازمه نقشش را به خوبی ایفا کند. او از سطح یک بازی یکنواخت فاصله گرفته است.
وقتی بحث از سیاست میشود؛ فیلمنامه با مواردی مواجه است که میشود آن را نقد کرد. ساخت این سریال سریال هزینه بسیاری داشته که میتوان گفت از پرخرجترین سریالهای تاریخ شبکه نمایش خانگی است. عشق، جنگ، اشغال، وضعیت نابسامان اجتماعی در این سریال موضوع مطرح آن است. نکته مهم «خاتون»، شناخت و تسلط خالق داستان نسبت به قصه، شخصیتها و وقایع تاریخی است.
پایانبندیقسمتهای پایانی این سریال کسلکننده به نظر میرسید. اما قسمت آخر خاتون با یک پایان حماسی که احساسات را برمیگیزاند تماشاگر را وامدار خود میکند.
البته شخصیت پردازی یک سریال تاریخی به سختی پیش میرود؛ اینکه در موقعیتها کارکترها به گره برسند و تا پایان بتوانند ترتیبی را رعایت کنند؛ کار دشواری است. با این وجود سریال پرهزینه خاتون درنهایت نتوانست تماشاگر ریزبین را قانع کند. فیلمنامه این سریال تا حدودی نقص داشت. با آغاز نیمفصل دوم سریال، در دل داستان اصلی، یک داستان مجزا اضافه میشود که دلیل افت سریال؛ روایت همزمان آنها بود که برای تماشاگر گیجکننده بنظر میرسید.
اما خاتون نکات مثبت فراوانی دارد؛ که یکی از آنها شخصیتپردازی با کاراکترهای خاکستری است.
شخصیتپردازی سایر شخصیتها از اشکان خطیبی تا نگار جواهریان، پیام دهکردی، بابک کریمی، رویا نونهالی، پانتهآ پناهیها، رضا بهبودی و… بر همین اساس است و این دوگانهانگاری در محور خاکستری آدمها درک شرایط و موقعیتها را متناسب با بستر تاریخی و اجتماعی آن دوران برای مخاطب امکانپذیر میکند.
بیتردید بررسی دوران اشغال که بخش عمدهای از خاطرات آن دوران همچنان در پرده ابهام است کار دشواری است اما روابط علی و معلولی در آن رعایت شده است.
معرفی فیلم و سریال
انتهای رپرتاژ آگهی/
منبع: تابناک
کلیدواژه: یارانه ارز 4200 تومانی خلیفه بن زاید آل نهیان سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران سریال خاتون بازیگران سریال خاتون دانلود فیلم رپرتاژ آگهی یارانه ارز 4200 تومانی خلیفه بن زاید آل نهیان سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران شخصیت پردازی سریال خاتون شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۳۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
امروز به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «دلیران تنگستان» به آهنگسازی احمد پژمان و همراهی علی رهبری رفتیم که در آن روزگار توانست ارایه دهنده گونه ای از موسیقی متن و تیتراژی در سریال های تلویزیونی باشد که به واسطه توانمندی های احمد پژمان در حوزه آهنگسازی و همچنین همراهی هنرمند دارای اعتباری چون علی رهبری می تواند همچنان به عنوان یک کارگاه آموزشی در حوزه آهنگسازی مورد توجه هنرجویان و علاقه مندان این حوزه قرار گیرد. مسیری که با همراهی تعدادی از نوازندگان حرفه ای و بومی منطقه جنوب به نوعی ساختارشکنی کرده و توانست قدرت و خلاقیت یک آهنگساز مستقل و درجه یک چون احمد پژمان را به مخاطبان معرفی کند.
سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» مجموعه ای تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی همایون شهنواز است که طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ ساخته و اولین بار در سال ۱۳۵۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در همان سال های اولیه انقلاب مجددا به نمایش درآمد. مسیری که بعد از پخش سری اول آن نزدیک به بیست مرتبه در سال های مختلف از شبکه های تلویزیون پخش و موجب شد تا این سریال از حیث مرتبه تکرار پخش آن نیز جزو رکورداران محسوب شود.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیمحور داستانی سریال هم متمرکز بر معرفی رییس علی دلواری یکی مفاخر ملی ایران در دفاع از خاک میهن است؛ آن زمان که انگلیس به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله کرد. در این مسیر شخصی به نام احمد تنگستانی از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل انگلیس به همراه ۳۰۰ نیروی دلاور، در قلعه ای ویران به دفاع از ایران می پردازند. البته در این مبارزه ۲ انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می شوند و دولت انگلیس به خونخواهی از آن ها از آب و خشکی به جنوب کشورمان حمله می کند. در این اثنا رییس علی دلواری مردم دلوار و تنگستان را مسلح و همراه با آن ها به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می پردازد.
مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» برداشتی آزاد از کتاب «دلیران تنگستانی» به نویسندگی محمدحسین رکن زاده آدمیت است که همایون شهنواز علاوه بر استفاده این منبع، از آثار پژوهشی و تاریخی دیگری برای نگارش فیلمنامه بهره مند شده بود. شرایطی که موجب شد این سریال ۲ بخش تاریخی دوره مبارزات احمد تنگستانی و مبارزه رییس علی دلواری را برای مخاطبان به تصویر بکشد. مسیری که به دلیل عدم استفاده از لهجه بومی برای گویش بازیگران و استفاده از دوبله در آن دوران موجب انتفاداتی هم شد اما یکی از منابعی است که توانست بخشی از یک دوره تاریخی ایران را به تصویر بکشد.
سریال «دلیران تنگستان» در چهارده قسمت طی ۲ سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری در بوشهر، تنگستان، اهرم، چغادک، تنگک، بندرسیراف، ده سولقان، شیراز و تهران پروژه را به سرانجام رساندند. پروژه ای که پخش آن در آن دوران به دلیل فقدان سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
محمود جوهری در نقش رییس علی دلواری، شهروز رامتین در خالو حسین دشتی، غلامحسین لطفی در نقش حاج یوسف، کاوه مخبری در نقش احمد تنگستانی، علی اکبر مهدوی فر در نقش باقرخان، منوچهر فرید در نقش موقرالدوله، اسماعیل داورفر در نقش سید محمدرضا کازرونی، هادی اسلامی در نقش نمازگزار، حمید طاعتی در نقش سید مهدی بهبهانی، کامران نوزاد در نقش شیخ حسین خان، نعمت الله گرجی در نقش دریابیگی، محمد ابهری در نقش میرزاعلی کازرونی، منوچهر آذر در نقش واسموس، قاسم سیف در نقش بالیوز، منوچهر حامدی در نقش سلطان اخگر و حسین محجوب در نقش سید محمد دکتر هنرمندانی بودند که در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.
اما از ارایه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای این اثر تاریخی که بگذریم، این موسیقی متن و تیتراژ سریال است که به دلیل حضور هنرمندان تمام عیاری چون احمد پژمان و علی رهبری به عنوان آهنگساز توانسته بر کیفیت موسیقایی اثر ارزش ۲ چندانی بخشیده و این موسیقی را تبدیل به خاطره ای ماندگار برای مخاطبانش کند. مسیری که به دلیل ساختار موسیقی تیتراژ چه به لحاظ بصری و چه موسیقایی اش می تواند به عنوان اثری پیشگام در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی شود.
آن هنگام قبل از آغاز سریال و در تیتراژ که با ملودی ملهم از هم جواری سازهای جهانی و سازهای بومی ایران به ویژه منطقه جنوب تلفیق شده و به گوش شنیداری مخاطب می رسد، مجموعه تصاویری نیز در قالب انیمیشن به بیننده با مفهومی خاص ارایه می شود. نخل هایی که تبدیل به اسب سوارانی سلاح به دست می شوند و در قالب یک تایپوگرافی که در آن دوران خلاقیتی کم نظیر به حساب می آمد، سریال «دلیران تنگستان» به مخاطب معرفی میشود. تصاویری که با همراهی موسیقی حماسی طراحی شده توسط گروه آهنگسازی با نواهای محلی جنوب کشور به ویژه سنج و دمام توازن گوش نوازی را طراحی کردند که بی تردید در آن سال ها توانست به عنوان یکی از پیشگام ترین موسیقی تیتراژها معرفی شود.
حماسه حق پرست از فعالان موسیقی منطقه بوشهر چندی پیش درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: از آن تک یاختهای که در تیتراژ شروع میکند به رشد و تبدیل میشود به آن اسبسوار تنگستانی، شما ببینید آهنگساز به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده به جایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج انجام می دهد. این یعنی استادانهترین وجه ممکن برای بهکارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد و این روند هم همراه با شروع سریال انجام می شود. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی میرسد. ضمن اینکه احمد پژمان و علی رهبری وقتی کنار هم قرار گرفتند توانستند این موسیقی را خلق کنند.
این پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در یادداشت دیگری که به همین مناسبت در رسانه ها منتشر کرد، نوشته بود: «همه بوشهر و بی شک کشور حتی، سریال جاودانه «دلیران تنگستان» ساخته همایون شهنواز را همواره و همیشه به خاطر دارند و هر بار که مجدداً این سریال پخش می شود، علاقه مندی به روایتِ تاریخی و بازیِ بازیگران تو را به تماشا وامی کشاند. در این بین اما موسیقی تیتراژ حکایت خود را دارد! صدای آغازین؛ بوق! کشش و امتداد! صفیر مبارزه و استقامتِ این اقلیم و جغرافیا! درآمیختگی کوبش! شروع و اوج! تو گویی تپش مردمان این خطه جنوبی است تا نبض تند خود به رخ استعمار بریتانیا بکشاند! اما عوامل و عناصر موسیقاییِ احمد پژمان چنان نقش تاثیرگذار خود را در ساختار و شاکله یک مجموعه تلویزیونی ایفا نموده چه اگر موسیقی سریال شنیده شود، ناخودآگاه ذهن مخاطب را به یاد «دلیران تنگستان» آورده که خود شاخصه یک اثر ماندگار هنری است که اندیشه و نگاه فنی به همراه خاطره سازی با گرایش مردم شناختی را درون خود جای داده است. شاهنامه خوانی و نوحه با صدای زنده یاد جهانبخش کردی زاده از دیگر موارد و انتخاب شایسته موسیقی سریال می باشد که با نگاه و روحیه جنوبی آهنگساز شاید البته بی ارتباط نباشد.»
هوشنگ جاوید از پژوهشگران صاحب نام موسیقی نواحی ایران هم چندی پیش بود که در یکی از گفتوگوهای رسانه ای خود درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: من در شیراز از استاد احمد پژمان پرسیدم «شما که غرب درس خواندی، موسیقی غربی و ارکسترها را هم خوب میشناسی، چه شد که رفتی در تیتراژ سنج و دمام بوشهری را استفاده کردی؟». گفت «فکر نکن ساده بوده. برای من کلی سمفونی آوردند. تهیهکننده و حتی مدیر تلویزیون وقت گفتند که میخواهیم یک چیزی مثل این سمفونیها باشد». واقعاً از بالا فشار بوده. گفت «ولی هرچه اینها را گوش کردم دیدم به درد نمیخورند. یک نفر یک نوار آورد، گفت این سنج و دمام خودمان است شاید به دردت بخورد. تا گوش کردم گفتم همینه. موسیقی روی این فیلم باید این باشد». تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» که شروع میشود چقدر قشنگ است! خب این آدمی که خارج رفته بود نمیشد قبول کند چنان چیزی بسازد؟ واقعاً فکر و اندیشه و آن ایراندوستی و فهم بالایی که در استاد پژمان وجود دارد خیلی قشنگ تعهد ایرانی را نسبت به موسیقی نشان میدهد. این سریال هر جا برود موسیقیاش تأثیرگذار است. چون میدانند مال همانجاست و هویت دارد.
احمد پژمان که به دلیل خلق بسیاری از آثار ماندگار و دارای کیفیت در حوزه های آهنگسازی و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران معرفی شده هم در یکی از معدود گفتوگوهایش بود که درباره ساختار موسیقایی آثارش توضیح داده بود: آهنگسازی که موسیقی میهن خود را نداند نمی تواند آهنگساز خوبی باشد و آهنگسازی عاریتی می شود که نظیرش در دنیا فراوان است و ارزشی هم ندارد. من همیشه به موسیقی ایرانی فکر می کنم، زیرا بنای موسیقی من ایرانی است؛ موتیف و بعضی تمها ایرانی است، ولی هارمونی من صددرصد صدای ایرانی نمی دهد؛ چون خود هارمونی اساسا یک مقوله غربی است و ارکستر هم طبعا صدای ایرانی ندارد؛ چراکه سازها ایرانی نیستند. اما همیشه کوشیدهام رنگ و حالت ایرانی را در آثار خود حفظ کنم و معتقدم آهنگسازان ما باید بیشتر به سنتهای موسیقی خودمان متکی باشند و نباید به دنبال موتیفهای غربی بروند.
وی درباره خلق موسیقی سریال «دلیران تنگستان» هم گفته بود: روی یک نوار سونی ۹۰ دقیقهای روزانه سنج و دمام گوش میکردم، از این طریق با آقای کردیزاده آشنا میشوم و حاصل این ارتباط میشود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عدهای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.
به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» از جمله آثار موسیقایی است که توانسته بخشی از توانمندی های ۲ آهنگساز مطرح و جریان موسیقی کشورمان را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که طی سال های اخیر اگرچه در حوزه کیفیت می تواند با دقت و تحلیل بیشتری مورد توجه قرار گیرد اما دربرگیرنده ابعاد مثبت و ارزشمندی است که توجه و عنایت بیشتر به بزرگان موسیقی این سرزمین را ۲ چندان می کند.
منبع: مهر
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی